رای به سایت :
367
محبوب
حوزه 137 رمضان
ناحیه مقاومت بسیج جماران
یکشنبه 29 مرداد 1396 -
عفاف و حجاب از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)
عفاف و حجاب از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)

حجاب و عفاف از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا(س)
calendar
تاریخ : 1396/04/24 - 12:57
4
محبوب  
رای به خبر :

به گزارش قسم از حوزه 137 رمضان  ناحیه مقاومت بسیج جماران ،

 
 
 
 

 
 
 
 
1
عفاف و حجاب از دیدگاه حضرت فاطمه زهرا (س)
مقدمه :
بدون تردید پوشش اسلامی برای زنان، از ضروریات دین مقدس اسلام است، چنان که آیات متعددی از قرآن بر این مطلب دلالت دارند.
1
از
طرفی مسأله حجاب یکی از جنجالی
ترین مسائل دنیای دیروز و امروز است، به ویژه طرفداران
اعلامیّه حقوق بشر، که با عنوان کردن
«
تساوی
حقوق زن و مرد
»
، پوشش را برای زن دست و پاگیر دانسته، و آن را برخلاف آزادی قلمداد و به عنوان حمایت از حقوق زن، مطرح می
نمایند،
این مسأله را بسیار حسّاس نموده است، در صورتی که پوشش اسلامی را باید در مجموع ابعادش مور
د تجزیه و تحلیل قرار داد، که با توجّه
به مجموع، به نفع زن و جامعه است، و نه تنها دست و پا گیر نیست و تضادی با آزادی ندارد، بلکه زنان در عین حفظ پوشش اسلامی،
می
توانند برترین فعالیّت
های اجتماعی را داشته باشند، و در چارچوب آزادی
های صحیح و مقبول، از حق آزاد
ی خود بهره
مند گردند، زیرا
حجاب در اسلام به معنای پرده نشینی نیست، بلکه به معنای پوششی معقول برای جلوگیری از فساد، و حفظ کرامت زن است، و ما امروز
در جمهوری اسلامی ایران می
بینیم که زنان در همه صحنه
ها و عرصه
ها، از مجلس قانون
گذاری گرفته تا آموزش و پرورش و
بیمارستان
ها
و ادارات، می
توانند در چهارچوب حفظ پوشش اسلامی، به کار و تلاش بپردازند، بی آن
که حجاب اسلامی برای تلاش
های آنان، مشکلی ایجاد
کند، و حقّ آزادی صحیح آنها را تضییع نماید.
حضرت فاطمه(س)زن نمونه یا نمونه زن؟
الگو یکی از طرق سازندگی درمراحل مختلف ز
ندگی است. بسیاری از بی هدفی ها زاییده بی الگویی هاست. زبان الگو، زبان عمل است در
نتیجه تأثیری که الگو برافراد می
گذارد، بسیارعمیق تر و ماندنی تر ازگفتار است. به دلیل اهمیت الگو ادیان الهی و مکاتب بشری سعی درارائه
الگو ازنوع خود انسان داشته اند و ازنقش ا
لگو درآبادانی و ویرانی جوامع غافل نبوده اند .
دین مبین اسلام الگوها و شاخص
های
متعالی
ارائه داده و انسانها را به پیروی از سیره عملی و نظری آنان دعوت نموده است. اگر درمکاتب
ساخته بشر، الگوی عملی وجود ندارد و آنان ناگزیرند ایده آلیستی بیندیشند، خوشبختانه
درمکتب اسلام راستین یعنی تشیع، الگو
های
بسیاری وجود دارد.
دامنه تأثیر گذاری اسوه ها از نظر قرآن اعم از حوزه فردی، اجتماعی و تاریخی است . در حوزه فردی نقش سرمشقها اصلاح مناسبات
اجتماعی و سیاسی است و درعرصه تاریخی تأثیر اسوه ها به تغییر و تحول در جهت گیریها
ی تاریخی ارتباط می
یابد.
هم اکنون جا دارد به این سؤال پاسخ گفته شود که آیا حضرت زهرا(س) الگوی زنان است یا الگوی انسان؟ و آیا سیره ایشان قابلیت پیروی
برای همه انسانها را دارد و یا مختص زنان می
باشد؟ پرواضح است که حضرت زهرا (س) الگوی کاملی برای همه انسان
هاست و همه بشریت
می
توانند با تأسی از سیره ایشان راه نجات و سعادت خود را طی نمایند.
کرامت ها وفضیلت ها مختص مردان نیست. چنانچه زنان جوهری داشته باشند، مسیر تعالی وبالندگی معنوی برای آنان هموار است. اگر
علی (ع) الگو ونمونه انسان کامل و ایده آل است در وجود م
رد بودن، زهرای مرضیه نیز الگوی ایده آل انسان کامل است درمظهر زن بودن.
قران وقتی می
فرماید
«:
لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة
احزاب،
33
/
31
) مقصود از
«
لکم
»
همه انسان هاست،نه فقط مردان. این
مطلب درمورد حضرت زهرا (س) نیز صادق است .آنچه فاطمه (س) را اسوه
و نمونه ساخته،کمال انسانی اوست و بدین خاطر متعلق به عالم
انسانیت است. ارزش های انسانی اختصاص به زن یا مرد ندارد و به تبع آن اسوه های انسانی نیز همین گونه اند. فاطمه(س) چنان که اسوه
زنان است اسوه مردان نیزهست.( همانند پیامبران و امامان)
بین زن نمونه بودن و
نمونه زن بودن تفاوت است ؛ زن نمونه یعنی زنی که سیره و روش او را همگان قادرند در زندگی اتخاذ واعمال نمایند
و براساس سیره و سلوک او مسیرزندگی خویش را بپیمایند و نمونه زن یعنی زنی که میان زنان نمونه و الگوست.
2
بالاترین ارزش زن از نظر حضرت زهرا علیهاالسلام
ا
ز منظر حضرت زهرا علیهاالسلام نزدیک ترین حالات زن به خداوند متعال هنگامى است که خود را از دید نامحرمان دور نماید و در منزل
خود به خانه دارى و تربیت فرزند و پذیرایى از همسر خود بپردازد. امام صادق علیه السلام به نقل از حضرت فاطمه علیهاالسلام دراین با
ر
ه
فرمود:
«
أَنَّ أَدْنَى مَا تَکُونُ مِنْ رَبِّهَا أَنْ تَلْزَمَ قَعْرَ بَیْتِهَا، نزدیک ترین حالات یک زن به خداوند متعال زمانى است که د
ر منزل مى ماند [و به
امور خانه دارى و تربیت فرزند مى پردازد].
»
خوشبختى و سعادت زن و جامعه بهترین و نیکوترین عمل زنان آن است که [ب
دون ضرورت] مردان [نامحرم[ را نبینند و مردان [نامحرم[
نیز آنان را ننگرند. در همین جمله نهفته است که تا مى تواند از نامحرمان دورى کند و کمترین ارتباط را با آنان داشته باشد؛ امّا مت
أ
سفانه
در عصر ما شیاطین وسوسه گر و دشمنان اسلام تلاش مى کنند به هر وسیله و عنو
انى زنان مسلمان را از هویت خود جدا کنند و به مجامع
عمومى و معرض دید نامحرمان بکشانند و به این وسیله آنان را از اهداف اصلى خلقتشان بازدارند.
فرانس فانون نویسنده فرانسوى مى گوید:
«
نیروهاى اشغالگر در کشور مسلمان الجزائر مأموریت داشتند تا هویت و اصالت فرهنگى م
ل
ت
الجزائر را نابود سازند و در این راه حداکثر کوشش خود را بر تخریب مسئله حجاب و چادر زنان متمرکز کرده بودند؛ زیرا آن را نشانه مه
م
اصالت ملى زنان الجزائرى تلقى مى کردند. از دیدگاه استعمارگران هجوم به تار و پود جامعه اسلامى الجزائر ابتدا باید از تحت تأثیر ق
ر
ار
دادن زنان آغاز مى شد. دستگاه استعمارى فرانسه براى مبارزه با حجاب زنان و بیرون کشیدن آنان از کانون خانواده، مبالغ هنگفتى را
اختصاص داده بود. آنها بر این باور بودند که حجاب زن سدّ محکم و دژ عظیمى در برابر نفوذ غربیهاست. هر چادرى که کنار گذاشته شود،
افق جد
ید و گام بلندى در تسلط استعمارگران بر کشورهاى اسلامى است. پس از دیدن هر زن مسلمانى که حجاب را کنار گذاشته است،
امید تسلط آنان ده برابر مى گردد. با هر چادرى که رها مى گردد، گویى جامعه اسلامى براى پذیرش و تسلیم در برابر استعمارگران آماده
تر مى شود.
»
حجاب حضر
ت فاطمه(س)
حضرت زهرا سلام الله علیها یک افتخار است برای همه عالم، نه فقط برای شیعه، نه فقط برای عالم اسلام، نه فقط برای ائمه طاهرین (ع)،
بلکه آن حضرت برای پدر بزرگوارش نیز مایه سربلندی و افتخار به شمار می
رود. پیامبر اکرم (ص) به این بانو خیلی افتخار می
کرد
ند و بارها
می
فرمودند که خودم و پدر و مادرم به فدای تو. افتخار پیغمبر اکرم (ص) خیلی معنا دارد؛ حضرت زهرا (س) از نظر حسب و نسب دارای
درجات رفیعی بوده است. شما نمی
توانید یک خانمی پیدا کنید که این قدر از نظر نسب، والا و نورانی باشد. ایشان پدری دارد مثل پیامب
ر
اکرم که خاتم الانبیاء بود. پیغمبری که همه پیامبران به وجود او افتخار می
کردند، وجود مبارکی که خود خداوند متعال به او افتخار می
کند
و نظیرش در عالم وجود نیامده و نخواهد آمد. حضرت صدیقه طاهره مادری دارد مانند حضرت خدیجه که در مورد ایشان هم باید بگوییم
یک ا
فتخار برای همه انسانها و مخصوصاً برای تمامی خانمها می
باشد. در باره حضرت خدیجه همین مقدار بس که پیغمبر اکرم می
فرمود
ند:
پیروزی اسلام، مرهون خدیجه است. همسر حضرت زهرا (س) نیز امیرالمومنین علی (ع) است که پیامبر گرامی (ص) فرمودند: زهرا جان
اگر علی نبود، کفوی
برای تو در عالم وجود یافت نمی
شد. و اگر تو نبودی کفوی برای علی در عالم نبود. حضرت فاطمه زهرا از لحاظ فرزند
نیز فرزندانی نظیر امام حسن و امام حسین و حضرت زینب و ام کلثوم سلام الله علیهم را تحویل عالم بشریت داده
اند. اسلام مرهون مجاه
دتها
و تلاشهای فرزندان گر
امی حضرت زهراست. شهادت امام حسین (ع) اسلام را بیمه کرد و مجاهدت حضرت زینب(س)، شهادت آن حضرت
را جهانگیر کرد. حضرت زینب با آن شهامت مثال زدنی در مقابل دشمن گفت:
«
ثکلتک امک یابن مرجانه ما رأیت الا جمیلا
نظیر چ
نین
فرزندانی را در عالم کسی نداشته و نخواهد داش
ت. اما اولاد حضرت زهرا سلام الله علیها منحصر به این چهار بزرگوار نیست، بلکه دوازده امام
از نسل حضرت زهرا به وجود آمدند که بارها پیغمبر اکرم به این موضوع افتخار می
کردند. از همان وقتی که امام حسین طفلی کوچک بود،
پیامبر اکرم او را در دامن می
نشاندند و می
فرم
ودند:
«
یا حسین التاسع من ولدک هو القائم بالحق به یملأ الله الارض قسطاً و عدلاً بعد ما
ملئت ظلماً و جورا
»
یعنی حسینم، نهم از فرزندان تو امام زمان است که به دستش پرچم اسلام روی کره زمین افراشته می
شود. آنکه عدال
ت
اجتماعیِ سرتاسری می
آ ورد. آن که ظلم جهانی را
ریشه کن می
کند و بالاخره آن که اسلام را جهانی می
کند و می
گوید
«
انّ فی إبنه رسول
الله لی اسوه حسنه
»
یعنی سرمشق من در حکومت، زهرای مرضیه است. آن امامی که اسلام را جهانی می
کند و می
فرماید که
«
نحن حجج
3
الله علی خلقه و فاطمه حجه علینا
»
یعنی ما دوازده امام حج
ت برای مردم هستیم و زهرا (س) حجت برای ما است. درک کردن معنای این
گونه روایات سخت است، این گونه روایات حیران کننده است و انسان با غور در این مطالب پی به جهل خود می
برد.
نکته مهم که تذکر آن در این مجال ضروری است اینکه، شناخت ما نسبت به نعمت بزرگی همچون وجود
مبارک حضرت زهرای مرضیه چه
مقدار است؟ و مهمتر اینکه تا چه اندازه آن حضرت را برای خود اسوه می
دانیم و از او پیروی می کنیم؟ اگر ما در این باره کوتاهی کنیم و
از حضرت زهرا (س) الگو نگیریم، بالاترین گناه را مرتکب شده
ایم. زیرا کفران نعمت کرده
ایم. قرآن کریم می
ف
رماید:
«
لئن شکرتم لأ
زیدنّکم
و لئن کفرتم إنّ عذابی لشدید
اگر حضرت صدیقه طاهره سرمشق جامعه باشد، جامعه رو به تزاید و ترقی خواهد بود و اما اگر زهرا سرمشق
زندگی مردم نشد، در دنیا و آخرت عذابی دردناک در انتظار آنان خواهد بود. در خصوص لزوم الگوگیری از سیره حضر
ت زهرا (س) به دو
نکته اشاره می
گردد که از مصادیق برجسته شیوه
زندگانی حضرت زهراست که نسل کنونی باید اسوه خود قرار دهد.
حجاب از دیدگاه حضرت زهرا(س)
آن بانوی بسیار بزرگ جهان، با این که حریم عفاف و حجاب را به طور کامل رعایت می
کرد، در عین حال، در بحرانی
ترین
حوادث سیاسی
و اجتماعی، حضور و ظهور داشت.
روزی مرد نابینایی با کسب اجازه به محضر حضرت زهرا(س) آمد. حضرت از او فاصله گرفت و خود را پوشانید، پیامبر اکرم(ص) که در آن
جا حضور داشت از حضرت زهرا(س) پرسید:
«
با این که این مرد نابیناست و تو را نمی
بیند، چرا خود را
پوشاندی
»
؟ حضرت زهرا(س) در
پاسخ فرمود:
«
اگر او مرا نمی
بیند، من که او را می
بینم، وانگهی او بو را استشمام می
کند
پیامبر(ص) (به نشانه تأیید شیوه و گفتار حضر
ت
زهرا
«
س
فرمود:
«
أَشْهَدُ اَنَّکِ بَضْعَةٌ مِنّی؛
4
گواهی می
دهم که تو پاره تن من هستی
امیرمؤمنان
علی(ع) فرمود: روزی همراه گروهی در محضر رسول خدا(ص) نشسته بودیم. آن حضرت به ما رو کرد و فرمود:
«
بهترین کار
برای زنان چیست؟
»
هیچ کدام از حاضران نتوانستند جواب صحیح بدهند. هنگامی که متفرّق شدند، من به خانه بازگشتم، و همین موضوع
را از حضرت زهرا(س) پرسیدم، و م
اجرای سؤال پیامبر(ص) و پاسخ صحیح ندادن اصحاب را برای حضرت زهرا(س) تعریف کردم، و گفتم
هیچ یک از ما نتوانستیم پاسخ صحیح بدهیم. حضرت زهرا(س) فرمود: ولی من پاسخ به این سؤال را می
دانم، و آن این است که:
«
خَیْرٌ
لِلنِّساءِ اَنْ لایَرِینَ الرِّجالَ وَلایَراهُنَّ
الرِّجالُ؛ صلاح زنان در آن است که آنها مردان نامحرم را نبینند، و مردان نامحرم آنها را نبینند
* حجاب در اسلام به معنای پرده نشینی نیست، بلکه به معنای پوششی معقول برای جلوگیری از فساد، و حفظ کرامت زن است.
من به محضر رسول خدا(ص) بازگشتم و عرض کردم:
«
ای رسول
خدا! از ما پرسیدی که چه کار برای زنان برتر است، پاسخش این است که
برترین کار برای زنان این است که آنها مردان نامحرم را نبینند، و مردان نامحرم آنها را نبینند
پیامبر(ص) فرمود:
«
چه کسی به تو چنین خبر داد، تو که این
جا بودی و پاسخی نگفتی؟
»
علی(ع) عرض کرد:
«
ف
اطمه(س) چنین فرمود
»
.
پیامبر(ص) از این پاسخ خشنود شد، و سخن فاطمه(س) را پسندید و به نشانه تأیید او فرمود:
«
اِنَّ فاطِمَةُ بضْعَةٌ مِنّی؛
5
همانا فاطمه، پاره
تن من است
نیز روایت شده: روزی جابر بن عبدالله انصاری همراه رسول خدا(ص) به سوی خانه فاطمه(س) رهسپار
شدند. وقتی که به در خانه رسیدند،
پیامبر(ص) اجازه ورود طلبید. فاطمه(س) اجازه داد، پیامبر(ص) فرمود: شخصی همراه من است، آیا اجازه هست با او وارد خانه شویم؟
فاطمه(س) عرض کرد:
«
ای رسول خدا
«
قِناع
»
(یعنی مقنعه و روسری) ندارم.
»
پیامبر(ص) فرمود:
«
یا فاطِمَةُ خُذِی
فَضْلَ مَلْحَفَتِک فَقِنِعِی
بِهِ رأسَکِ؛ ای فاطمه! زیادی لباس بلند روپوش خود را بگیر و سرت را با آن بپوشان
حضرت فاطمه(س) همین کار را کرد، آن گاه پیامبر(ص) و جابر، با کسب اجازه وارد خانه شدند.
6
4
بشارت های خدا به زنان عفیف
امام جعفر صادق(ع) : اگر زن عفت
داشته باشد به دنیا می ارزد وگرنه به خاک هم نمی ارزد.
پیامبر اکرم (ص) : ... زنی که برای حفظ غیرت ، استقامت ورزیده و برای خدا وظیفه خود را بخوبی انجام داد ، خدا پاداش شهید را به او
خواهد داد.
پیامبر اکرم (ص) : پروردگارا زنانی که خود را خود را پوشیده نگه می
دارند مشمول رحمت و غفران خود بگردان.
پیامبر اکرم (ص) : شرف مقنعه ای که زن بر سر دارد از دنیا و آنچه در آن است ارزندا تر می باشد.
نتیجه گیری
حجاب و عفاف حضرت زهرا به گونه
ای است که ذکر شد، در حالی که در مقابل نامحرم کوبندگی و قاطعیت دارد، به مسلمانان می
فهم
ان
د
که اختلاط بین زن و مرد ممنوع است. تصور نکنید این بی
حجابی و بی
عفافی که فعلاً در جامعه رایج است، فقط برای ما باعث ناراحتی شده
است، بلکه حضرت زهرا نیز از این موضوع بسیار ناراحت است. همه می
دانیم که حضرت زهرا بهترین سرمشق است. سرمشق یعنی چه؟
یعنی جامعه ب
اید وضعیت حجاب و عفاف حضرت زهرا را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و به همان صورت عمل نماید.
حضرت زهرا(س) در عین آن که حجاب کامل را رعایت می
کرد، حجاب را پرده
نشینی و انزوای زنان نمی
دانست، بلکه شواهد بسیاری وجود
دارد که آن حضرت حجاب را هرگز دست و پاگیر و مان
ع تلاش
های اجتماعی و سیاسی نمی
دانست. از این رو، در عرصه
های مختلف اجتماعی
و سیاسی شرکت فعّال داشت.
بنابراین
«
تعادل و تنظیم روابط
»
، پی آمدهایی چون حضور پرنشاط، سالم، شاداب و تأثیرگذار برای مردان و زنان در عرصه های مختلف
خانواده و جامعه خواهد داشت و بن بستی
از فساد و تباهی در هیچ یک از میدانهای فعالیت ایجاد نخواهد کرد.
به هرحال آنچه که بر می آید این است که حجاب محدودیت ساز نیست بلکه ایجاد مصونیت می کند. البته باید ذکر کرد که حجاب فقط
برای زنان نیست و برای مردان نیز ضروری به نظر می رسد. از بین رفتن حجاب در جو
امع کنونی نماد رشد و پیشرفت نیست نماد عقب
ماندگی و غربزدگی کشورهای اسلامی می باشد.
 

 


انتهای پیام /
کدخبرنگار: 15304